torsdag den 4. august 2016

Reformforberedelse 1 - løbende evaluering og feedback

Det næste år bliver sandsynligvis præget af reformforberedelse i forhold til alle ungdomsuddannelser. Noget af det, man dog selv kan gøre i egen undervisning allerede nu (og som du måske allerede har stort fokus på) er at rette fokus mere og mere på løbende evaluering og feedback til den enkelte elev. Det er nemlig et af de elementer som kommer til at indgå.
Hvis du arbejder meget med omlagt elevtid (nogle skoler kalder det "skole-elevtid) forbereder du dig eksempelvis på det, der i reformen hedder "fordybelsestid".
Lige nu sidder mange med planlægningen af afleveringsopgaverne. Mit forslag til din tilrettelæggelse af de første to opgaver:

  • Lad eleverne skrive opgaverne, mens de bliver vejledt. Overvej inden, hvad fokus skal være, og lad eleverne få en tydelig opgaveformulering.
  • Når opgaverne er afleveret, skal du printe alle opgaver i fire eksemplarer. 
  • Lad eleverne sidde i grupper á fire personer. I hver gruppe medbringer eleverne de fire eksemplarer af egne opgaver.
  • På skift læser de opgaverne igennem i gruppen og de tre elever giver kritik til den elev, der har skrevet opgaven. Opgaveskriveren tager selv noter, og som lærer får  du en kopi af disse noter. 
  • Mens eleverne giver hinanden feedback, er det din rolle som lærer at gå rundt og støtte dem i, hvordan man giver god feedback. 

God fornøjelse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar