Eftersom jeg håndterer de elevklager, som kommer i forbindelse med eksamen - både SRP, SSO, skriftlig og mundtlig eksamen - har jeg efterhånden opdaget, at mange undervisere føler sig en smule på gyngende grund, når de præsenteres for en klage, de skal svare på. Det er der god grund til, for det er ikke så ofte, vi får klager over vores arbejde. Her er det underordnet om man er ny lærer eller én med mange års undervisningserfaring. For mange er det ubehageligt at modtage en klage, og man kan komme i tvivl om, hvorvidt man selv har bedømt rigtigt.
Hvis man følger nogle grundregler, når man skriver et klagesvar (= en faglig udtalelse), kan man både få afklaret med sig selv, om man har bedømt rigtigt, og man kan sikre sig, at en opgave ikke automatisk bliver sendt til ombedømmelse, fordi man ikke har skrevet et klagesvar, der giver de nødvendige informationer.
Derfor dette indlæg på min blog - tænkt som en hjælp til dig, der for første gang skal svare på en elevklage.
Formalia:
Klagesvarets indhold & de vigtigste dokumenter:
Når du skriver dit svar, skal du begynde med at genlæse fagets læreplan fagets læreplan og karakterbekendtgørelsen. Sørg herefter for at besvare klagen ved at forholde dig til, i hvor høj grad eleven/kursisten lever op til fagenes mål, så det tydeligt kommer til at fremgå af dit klagesvar.
Jeg håber, dette indlæg kan fjerne en smule af din usikkerhed, hvis du på et tidspunkt modtager en klage.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar