tirsdag den 2. august 2016

Pædagogisk udvikling i Jylland

Som ansat ved et gymnasium og oprindeligt vestjyde tænker jeg af og til over, hvordan vi som skoler profilerer os selv - hvis vi gør det.
Både der hvor jeg er ansat i dag og på et tidligere ansættelsessted, oplevede jeg gang på gang følgende:
Man læser en artikel om noget et gymnasium eller et HF-kursus har opfundet - en eller anden helt ny og revolutionerende ide, som er helt fantastisk.
Mens man læser artiklen, tænker man: "Men det har vi jo gjort i årevis".

Jeg har altså gennemgående en fornemmelse af, at vi måske er mindre bevidste om at sælge os selv - hvilket kan hænge sammen med, at vores skoler ligger med så stor afstand, at vi ikke har skullet konkurrere. Tendensen passer egentlig godt med, at vi betragtes som udkantsdanmark, men jeg bor jo i grænselandet - vi har masser af kulturelle udbud, masser af tilbud til vores elever. Vi har lærere ansat, som udgiver undervisningsbøger til gavn for resten af sektoren. Vi har også noget, de andre skoler ikke har - en mulighed for at sikre viden om det naboland, som er Danmarks største samhandelspartner

Eftersom vi bor så tæt på den dansk- tyske grænse, er det dejligt, når nogen har fokus på betydningen af at vi har viden om Tyskland, så om lidt - på min sidste feriedag inden skolestart, vil jeg høre Sommergæsten med Lykke Friis

Ingen kommentarer:

Send en kommentar