tirsdag den 3. april 2012

Gaming og danskfaget stx

Spil efter påske:



Jeg har indgået en aftale med min danskklasse om, at vi skal arbejde med spil i dansk i perioden efter påske. Resultatet er, at jeg allerede nu ved, hvordan jeg skal bruge spil en anden gang.
Spil bør næste gang indgå som en naturlig del af et overordnet forløb:
a) Man kan fx arbejde med et overordnet Fantasy-tema og her anvende et spil, som netop hører til indenfor denne genre.
b) Et andet overordnet emne kunne være Mafia - hvor man kunne arbejde med uddrag af Puzos roman om The Godfather, filmatiseringen af samme og spillet Mafia2
c) Et alternativt emne kunne være Star Wars.
d) Jeg har altid været fascineret af Karen Blixen, hvor fortælleren optræder som en almægtig dukkefører. Det ville man kunne koble til filmen "Being John Malcovitch", hvor personerne i den grad får problemer med at navigere. Som medskaber har man i en række spil en Avatar (fx Final Fantasy) hvor man som spiller måske også er en dukkefører.


Kan faget dansk i stx kombineres med spil?



Et generelt problem er, at spil, som indholdsmæssigt vil fungere på gymnasialt niveau, udviklet til PC, Xbox mv. er på engelsk. Jeg har brugt tid på at lede efter spil, som var på dansk, men her løber jeg ind i det problem, at der så er tale om spil udviklet til undervisning fortrinsvist de mindre klassetrin.
Ideen med at kombinere faget dansk og spil er ellers god, og jeg er derfor tvunget til at gå på kompromis.

Jeg har indtil videre udvalgt tre spil, jeg vil afprøve, hvor sproget er engelsk:

  • Skyrim fra serien Elderscrolls - som foregår i en fantasyverden inspireret af bl.a. Tolkiens univers. beep.tv2 Anmeldelse
  • Batman Arkham City batmanarkhamcity.org- et superheltespil, som foregår i en fremtidsverden - en storby i et dystopisk univers. beep.tv2 Anmeldelse
  • Drakes deception fra naughtydog - som er en form for skattejagt eller rettere action-adventure-spil i stil med Indiana Jones.


Danskfagligt?



For at gøre det danskfagligt regner jeg med, at eleverne skal analysere elementer som: Komposition, Persongalleri, intertekstuelle referencer mv. Endvidere vil billedanalyse indgå. Et væsentligt fokus bliver genrebegrebet - både som sammenligning mellem de ovennævnte spil, men også som perspektivering til den litteraturens og filmens tradition indenfor henholdsvis dystopi og eventyr/fantasy.

Endvidere skal de forholde sig til en række anmeldelser, hvor de skal se på, hvad anmelderne lægger vægt på.

(Jeg har tidligere arbejdet med film som historieskrivning med materiale fra Filmmagasinet Ekko hvor det var interessant, om anmelderne vurderede udfra ønsket om en actionfilm, eller ønsket om at se korrekt og sandfærdig historieskrivning).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar